שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה
התפיסה הפילוסופית העומדת בבסיס רעיון השילוב היא כי
הילד בעל הצרכים המיוחדים הוא שווה זכויות לילד שאינו מוגבל, ועל כן זכותו הבסיסית
היא ללמוד יחד עם עמיתיו, בני אותה קבוצת גיל בתוך מערכת חינוך אחת.
המשמעות של הפרדת הילד המוגבל מבני גילו, והקשיים
העלולים להיגרם לו עקב כך, מתוארים בספרות מכמה היבטים. על פי רונן (1997), ההפרדה
של הילד בעל הצרכים המיוחדים משאר החברה, כמו הפרדתם של אנשים בעלי צרכים מיוחדים בתחומי
חיים שונים, הינה אפליה שנועדה להקל על חייהם של אנשים שאינם בעלי צרכים מיוחדים
ומעדיפים לדחוק הצידה את החלשים. לכן, טיעונים לפיהם הילד החריג זקוק לסביבת
לימודים מיוחדת כדי להגן עליו, הינם טיעונים המצביעים על אפליה ולא על התחשבות.
הפניית ילדים בעלי צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד מעבירה
את כובד האחריות הטיפולית מבית-הספר הרגיל, הנורמטיבי, אל הפרט המוגבל והצוות המטפל,
ובכך משחררת את מערכת החינוך הרגיל מאחריות ומהצורך להתמודד עם בעיות של ילדים
אלה. אמנם נכון הדבר כי יש ילדים חריגים הזקוקים ליותר הוראה וליותר זמן ללמידה,
אולם, באופן עקרוני הילד החריג אינו זקוק להוראה השונה במהותה מן ההוראה
הניתנת לילד הרגיל. לפי גישה זו, מורי החינוך המיוחד הם מחנכים בעלי מיומנויות
מיוחדות ולא מחנכים של ילדים מיוחדים (רונן, 1997).
חוקרים נוספים טענו כי בידודו של ילד מוגבל במסגרות
חינוך מיוחד מקשה עליו להסתגל ולהתמודד עם אוכלוסייה רגילה. קושי זה יורגש בפרט
בעת שילובו העתידי בחברה של הילד החריג כבוגר. הפרדה זו, מסבירים
החוקרים, מטביעה תווית שלילית בילד החריג, תווית שהייתה יכולה להימנע אלמלא הוא הופרד
מהחברה הרגילה. מחקרים מעידים כי תחושת
ההערכה העצמית של הפרט החריג יכולה להשתפר כאשר הוא משולב במערכת החינוך הרגילה, מכיוון
שבסיטואציה זו הוא מוגדר באופן פחות סטיגמטי על-ידי חבריו (Klingner,
1998).
מתוך התפיסה הפילוסופית הרואה את הפרט המוגבל כחלק
אינטגרלי מהחברה, התהוו שני מודלים המשלימים זה את זה, ומטרתם להגיע לידי שילוב
מעשי של הפרט החריג בחברה: המודל ההתנהגותי, הדוגל בעיקרון הנורמליזציה, והמודל
ההומניסטי-חינוכי.
לשם חקירת הנושא בצורה יותר מורחבת נא לענות על השאלון המקוון- למענה לשאלון נאל לחץ על כאן
מס שאלון: SOC-33349688
לשם חקירת הנושא בצורה יותר מורחבת נא לענות על השאלון המקוון- למענה לשאלון נאל לחץ על כאן
מס שאלון: SOC-33349688
שיתוף הינו הכלי החזק ביותר ללמידה
לכן אנא מכם לקרוא את הבלוג ולאחר מכן
לכתוב תגובה שתעזור לאחרים להבין את הנושא.

תגובות
הוסף רשומת תגובה